The Best Of Jeffrey Ford

  • Dieses Buch ist ein wahres Füllhorn an Geschichten, wobei sich jede einzelne wie eine selbstständige Welt anfühlt und keine der anderen gleicht. Jeffrey Ford deckt mit diesem Kompendium wirklich jede Facette ab, die (New) Weird und anspruchsvolle Phantastik zu bieten haben. Ich habe sofort Nachschub bestellt. Nur die Illustrationen sind etwas lieblos eingefügt, aber das erwähne ich nur der Vollständigkeit halber.


    SYNOPSIS

    These are Jeffrey Ford’s personal selections spanning the decades of his career and representing his many styles—genre hybrids, literary approaches to SF/F/H tropes, forays into the New Weird as one of its early practitioners, realist-auto-biographical/fantastic/ horror mash-ups, and straight-on fantasy stories. Ford is at home across the map of speculative fiction but is tied to, and claims allegiance to, no country.

    If you are looking for a collection in which every story is a window on a new world, this book is for you. Within these pages, you’ll visit with the mythic jinmenkins of Japan (dogs with human heads), the great poet of Amherst, Emily Dickinson, the Beautiful Gelreesh, a monster of sympathy, a young man who suffers from a rare form of synaesthesia, Stoodtladdle, the enormous flea mayor of Exo-skeleton town, and Charon, the boatman of Hell. You will travel to strange locales—a bottled city, under the bottom of the lake, the Hotel Lacrimose, and the Idiot Planet. In the words of Joyce Carol Oates: ‘Jeffrey Ford is a beautifully disorienting writer, a poet in an unclassifiable genre—his own.’

    This volume includes an entirely new tale (“Mr. Sacrobatus”), an eloquent note on each story, and brilliant header sketchesby Derek Ford, the noted fantastic artist and son of Jeffrey Ford.


    TABLE OF CONTENTS

    The Blameless, Word Doll, Daltharee, Creation, Daddy Long Legs of the Evening

    86 Deathdick Road, The Beautiful Gelreesh, Under the Bottom of the Lake

    The Honeyed Knot, Exo-Skeleton Town, The Angel Seems, The Night Whiskey

    The Seventh Expression of the Robot General, Blood Drive, The Dismantled Invention of Fate

    Bright Morning, At Reparata, The Dreaming Wind, The Boatman’s Holiday, A Man of Light

    A Terror, Mount Chary Galore, The Empire of Ice Cream, A Natural History of Autumn

    Relic, The Annals of Eelin-Ok, Mr. Sacrobatus

    Story Notes


    AUTHOR BIO

    Jeffrey Ford is the author of the novels The Physiognomy, The Girl in the Glass, The Portrait of Mrs. Charbuque, The Shadow Year, The Twilight Pariah, and Ahab’s Return. His story collections are The Fantasy Writer’s Assistant, The Empire of Ice Cream, The Drowned Life, Crackpot Palace, and A Natural History of Hell.


    Link zur Verlagseite: https://www.pspublishing.co.uk…y-jeffrey-ford-4954-p.asp

  • Ich fand an Jeffrey Ford als Person immer sympathisch, dass er Genreeinteilungen und -definitionen nicht sonderlich ernst nimmt, aber zu einem seiner Bücher habe ich dann, obwohl sie von einer Art zu sein scheinen, wie ich sie mögen kann, doch nicht gegriffen. Könnte daran gelegen haben, dass ich zu dieser Zeit am neugierigsten auf diese Trilogie war, die mit "The Physiognomy" beginnt – und kaum noch zu bekommen war.

    Kann mir hier jemand sagen, ob die zwei Geschichten, mit denen er in "The Weird" von den Vandermeers vertreten ist, in irgendeiner Weise repräsentativ sind? Zur blinden Anschaffung ist mir der Band ein bisschen zu teuer.

  • Hmmm, ich glaube, dass es schwer sein wird, eine seiner Geschichten als repräsentativ zu benennen, nachdem dieses Buch einen gewissen Überblick gibt. Das reicht vom literarischen Horror, über New Weird, amüsanter Phantastik bis hin zu autobiographischen Texten. Die meisten davon sind allerdings sehr stringent erzählt und kaum eine davon verliert sich trotz der kunterbunten (das schließt viel Schwarz mit ein) Darstellungen in reiner Surrealität um des Gefühls oder der Atmosphäre willen. Ich habe allerdings erst die Hälfte gelesen.